Så jävla hemskt! >;-(

2011-02-04 @ 19:53:19

Sho ;) Nu sitter jag har i Gbg med Cilla och maria, har varit på frölunda torg en snabbis och köpte ett par svarta leggins på Gina (för mina har ett hål i baken O.O) maria sitter och myser med laika och jag ska snart ta en dush.

Men först vill jag berätta om en film vi har sett på So:n nu i två lektioner, kommer inte ihåg nammnet men kan kolla nästa gång vi tittar på den. Hursomhelst så handlar den om att vi människor jagar och dödar hajar endast för att få tag på deras fenor (Säljs mkt dyrt i japan) och den berättar ochså om hur media och annat har fått oss att tro att hajar är farliga djur när dom egentligen är skygga och inte intresserade av att äta människor. Och jag har faktiskt ochså trott att hajar var välldigt farliga djur och att många blir dödade av hajar men egentligen så är det bara 5 människor varje år som dör av hajattacker, och att läskeautomater dödar fler människor än vad hajar gör. (tyckte det lät konstigt först men det är sant) Fiskarna la ut långa linor med krokar på som fångade, inte bara  hajar med ochså andra djur, sen plockade man upp hajarna, skärde av fenorna och slängde tillbaka resten. Detta är inte bara emot lagen eftersom hajar är utrotningshotade men det är ochså brutalt och fullkomligt ignorerande av att dom ochså är levande, samhället pratar hela tiden om djuren i skogen, om pandor, kor, och tigrar men om djuret inte är fluffigt, och gulligt är det ingen som bryr sig. Jag rekomenderar verkligen filmen för den är välldigt vällgjord, intressant och man lär sig välldigt mycket. (sen är det juh en snygg kille med ochså ^^)

Och det är inte bara hajar, många djur råkar illa ut och jag har sett många hemska saker, som t.ex tvättbjörnar vars päls skärs av direkt på det levande djuret, och lämmnas liggande. Jag har inget problem med att man slaktar och äter djur, om något djur vill äta upp mig så får det gärna göra det men då ska det helst vara smärtfritt, vi ska behandla andra levande ting med samma respekt som vi bemöter en annan människa.

Sen fick vi i läxa att tänka på varför vi gör såhär och enligt mig är det för att vi människor inte har respekt för levande varelser, och vi ser dom inte som jämmlika, vi tror att det är resten av eko systemet som ska leva med oss, när det egentligen är så att vi ska leva med det.

 


Kommentarer

Postat av: Maria

filmen är så bra men ändå så hemsk! hmmbabumbabuuummm! damp

uuuusch.... kommer va knäppttyst typ hela dagen xd... <3

2011-02-04 @ 20:16:15
URL: http://marialund.blogg.se/

Postat av: Flow

Tror jag har sett den :) anars va det en annan men den va bra XD

2011-02-07 @ 18:50:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback